środa, 17 sierpnia

Podbić, sprawdzić, spasować?

Co powinieneś zrobić?
Bierzesz udział w grze Texas Hold’em 3/6 dolarów. Aż rwiesz się do gry po ustawieniu przed sobą piramidy zakupionych za 200 dolarów jednodolarowych żetonów. Studencik po drugiej stronie stołu na widok tych żetonów wykrzyknął: Ale akcja się zaczyna. Nie przejmujesz się tym, bo wiesz, że ta ilość żetonów sprawia, że wyglądasz na prawdziwego zwycięzcę.

Dealer rozdaje karty. Kilku graczy pasuje, a kolejne dwie osoby sprawdzają. Następuje Twój ruch. Patrzysz na karty i widzisz: A A. Co powinieneś zrobić?

  1. Spasować
  2. Sprawdzić
  3. Podbić

Odpowiedź: 3

Zawsze, gdy masz asy, powinieneś podbijać. Istnieją jednak dwie sytuacje, w których powinieneś jedynie sprawdzić:

  • czasem powinieneś najpierw sprawdzić z wczesnej pozycji w przypadku agresywnej gry, w której jednak gracze starannie dobierają karty. Masz nadzieję, że ktoś podbije po Tobie, a Ty będziesz mógł przebić.
  • czasami powinieneś sprawdzić w sytuacji heads-up, czyli w grze jeden na jednego, po to, aby ukryć swój układ kart. Jeśli podbijesz, przeciwnik będzie wiedział, że masz mocne karty. Tracisz jeden zakład przed flopem, ale Twoja gra może przynieść Ci większy zysk po flopie.

Ten układ kart nie odpowiada żadnemu z tych dwóch scenariuszy, a więc, jak zwykle, powinieneś podbić.

W grze Texas Hold’em podbija się z kilku powodów. Czasem chcesz, żeby część Twoich przeciwników spasowało, po to żebyś mógł zwiększyć swoje szanse na zwycięstwo. Czasem po prostu chcesz, żeby w puli było więcej pieniędzy. Czasami podbijesz, aby wybadać swoich przeciwników lub żeby zabezpieczyć sobie przewagę strategiczną podczas późniejszych rund licytacji. Jakie są więc najważniejsze powody żeby podbijać mając dwa asy na ręce?

  1. Podbijasz, aby zawęzić pole działania. Wolisz raczej grać przeciwko tylko kilku osobom niż przeciwko całemu stołowi.
  2. Podbijasz, aby uzyskać więcej pieniędzy w puli. Masz najlepszy możliwy startowy układ kart. Zwyciężasz znacznie częściej, niż którykolwiek z Twoich przeciwników, a więc chciałbyś postawić tak dużo, jak się da.
  3. Podbijasz, aby zdobyć informację. Jeśli każdy po prostu sprawdza, to wiesz, że mają słabe karty. Jeśli ktoś przebija Twoje poprzednie podbicie, to wiesz, że ma mocne karty.
  4. Podbijasz poprzedni zakład dla strategicznej przewagi, aby działać jako ostatni we wszystkich kolejnych rundach licytacji.

Odpowiedź: 2

Wielu graczy błędnie sądzi, że – gdy ma się asy w kartach własnych – lepiej grać przeciwko tylko jednej lub dwóm osobom. Mówią: Asy nigdy nie wygrywają przeciwko wielu przeciwnikom. Chcę wszystkich wyeliminować, bo wtedy moje szanse będą większe. Tacy gracze są zbytnimi pesymistami, a ich pogląd nie ma pokrycia w matematyce.
Im więcej masz przeciwników, tym rzadziej zwyciężasz z posiadanym układem kart. Czy masz asa kier i asa pik, czy dwójkę trefl i dwójkę karo, trudniej jest wygrać z sześcioma graczami, niż z jednym. Ale to, ile pul wygrywasz nie ma znaczenia. Ważne jest, ile pieniędzy wygrywasz. Najwięcej wygrywasz z asami w kartach własnych, kiedy wchodzi dużo osób. Kiedy zwiększa się ilość graczy, pula rośnie szybciej, niż spada Twoja szansa na zwycięstwo. Mimo że grając o duże pule, będziesz częściej przegrywać, w sumie zarobisz więcej pieniędzy.
Podbijasz z asami w kartach własnych, aby zwiększyć ilość pieniędzy w puli. Masz ogromną przewagę nad przeciwnikami, powinieneś to wykorzystać jak najbardziej powiększając pulę. Podbijając, prawdopodobnie uzyskujesz pewne informacje i możesz również osiągnąć strategiczną przewagę. Ale uzyskanie większej ilości pieniędzy w puli jest ważniejsze, gdy Twoje karty są tak mocne.

Po Twoim podbiciu wszyscy pasują aż do dużej w ciemno. Gracz na pozycji dużej w ciemno to bogaty biznesmen o imieniu Joe. Większość osób przy stole to nieznajomi, ale z Joe grałeś już kilka razy wcześniej. Trochę zbyt często wchodzi w grę, gdyż lubi ryzyko, ale jest niebezpiecznym przeciwnikiem. Myśli logicznie i od czasu do czasu blefuje. Joe, jak również dwaj inni gracze, sprawdzają. Masz trzech przeciwników. Karty na flopie to: 10 8 3. Twoi przeciwnicy czekają. Co powinieneś zrobić (Twoje karty: A A )?

  1. Postawić
  2. Czekać

Odpowiedź: 1

To jest całkiem niezły flop, przy dwóch własnych asach. Dziesiątka i ósemka pozwalają przeciwnikom liczyć na skompletowanie strita, a są jeszcze dwa kara, więc ktoś jeszcze mógłby dobierać do koloru. Tym niemniej w dalszym ciągu pewnie masz najlepsze karty. Postaw, wtedy Twoi przeciwnicy będą musieli spasować albo co najmniej sprawdzić, żeby dobierać dalej.

Stawiasz, a wszyscy trzej przeciwnicy sprawdzają. Czwarta karta to: K , a więc karty wspólne są teraz następujące: 10 8 3 K. Twoi przeciwnicy czekają, a Ty stawiasz z tego samego powodu, dla którego stawiasz na flopie: prawdopodobnie dalej masz najlepsze karty, więc powinieneś zmusić przeciwników do spasowania lub do zapłacenia, aby mogli dalej dobierać. Joe podbija! Pozostali przeciwnicy pasują. Wielu słabych graczy nie posiadając co najmniej dwóch par, nie czeka sugerując, że mają słabą kartę, z zamiarem podniesienia stawki po złożeniu zakładu przez innego gracza na turnie. Ale Joe jest inny. On może mieć po prostu parę (prawdopodobnie króla) lub nawet blefuje, że zbiera do strita lub koloru. Oczywiście z łatwością mógłby mieć dwie pary lub nawet trójkę. Co powinieneś zrobić?

  1. Spasować. Prawdopodobnie Joe ma lepszy układ. Może blefować, ale czasem musisz spasować z najlepszą nawet kartą.
  2. Sprawdzić. Może dalej masz najlepszy układ kart na ręku. Nawet jeśli nie masz, to możesz mieć po odłonięciu piątej karty.
  3. Przebić poprzednie podbicie. Przejmij kontrolę. Zmuś go do zapłacenia, jeśli blefuje. Jeśli nie blefuje, dalej masz szansę na zwycięstwo.

Odpowiedź: 2

Ponieważ Joe blefuje tylko czasem, być może próbuje wyeliminować Cię z gry. Gdybyś miał walety lub damy w kartach własnych, to król, który przyszedłby jako czwarta karta mógłby być niebezpieczny. Pula w tym momencie wynosi 54 dolary, a sprawdzenie kosztuje Cię tylko 6 dolarów. Nawet jeśli będziesz musiał zapłacić przy piątej karcie, stawiasz maksimum 12 dolarów, po to, aby móc wygrać 60 dolarów (54 dolarów w puli teraz plus spodziewane 6 dolarów Joe’ego, które postawi na riverze).
Joe może blefować. Nawet jeśli nie blefuje, przecież możesz trafić dobrą piątą kartę. Wielu graczy jest dumnych z tego, że potrafią spasować kiedy są bici. Niestety, tak naprawdę często są to poważne błędy. Pula jest zazwyczaj tak duża, że musisz dopłacić, jeśli istnieje nawet minimalna szansa, że przeciwnik blefuje.
Przebicie poprzedniego podbicia jest rozsądną opcją. Masz pozycję, a więc jeśli Twój przeciwnik sprawdza Cię i czeka na Twój ruch przy piątej karcie, możesz poczekać również, po to, by wziąć pulę za darmo podczas wyłożenia kart. Ale, prawdopodobnie, sprawdzenie jest lepsze. Jest mało prawdopodobne, żeby Joe spasował, a więc może przebić Twoje poprzednie podbicie. Ale jeśli to się przydarzy, Twoja sytuacja będzie kiepska.

Joe może mieć dwie pary. Żaden kolor lub strit w tym momencie nie jest możliwy przy tych kartach. Kiedy ktoś czeka na turnie, aby zasugerować, że ma słabą kartę, z zamiarem podniesienia stawki po złożeniu zakładu przez innego gracza, dwie pary w tym układzie są najbardziej prawdopodobne. Jeśli tak się stanie, masz w plecy, ale może piąta karta będzie dla Ciebie dobra. Ile kart pozwala Ci uzyskać zwycięski układ (outs), jeśli Joe będzie miał K 10?

  1. 2
  2. 5
  3. 8
  4. 12

Odpowiedź: 3

Masz A A. Jeśli Joe ma K 10 , Ty masz osiem outs przy następujących kartach na stole: 10 8 3 K. Pozostałe dwa asy dają Ci szansę na trójkę. Również gdy na stole pojawi się druga 8 lub 3, będziesz miał zwycięski układ – 2 pary. Tak więc jedna z trzech ósemek, trzech trójek lub dwóch asów (8 kart) da najlepszy, zwycięski dla Ciebie układ.

Jeśli masz osiem outs, jak często river da Ci najlepszy układ kart?

  1. w 9%
  2. w 18%
  3. w 27%
  4. w 36%

Odpowiedź: 2

Osiem kart jest w grze (dwie Twoje, dwie u Joe’ego i cztery w kartach wspólnych). To daje 44 karty, z których jedna może pojawić się na riverze. Osiem z tych 44 kart daje Ci zwycięstwo. A więc Twoje szanse na wygraną wynoszą 8/44 = 0,18 czyli 18 procent.
Jeśli Joe ma dwie pary, to masz 18 procent szans, że piąta karta przyniesie Twój zwycięski układ, czyli raz na sześć rozdań. Nawet jeśli Joe bije Cię (dwie pary), to czasem w puli jest tyle pieniędzy, że warto sprawdzić, nawet jak czujesz, że możesz przegrać.

Joe czeka przy turnie sugerujące słabą kartę, po to, aby Cię przebić. Sprawdzasz. River to: J, a więc wspólne karty to: 10 8 3 KJ. Joe czeka! Co powinieneś zrobić?

  1. Czekać. Prawdopodobnie nie masz w ręku najlepszego układu kart.
  2. Czekać. Prawdopodobnie masz najlepszy układ kart w ręku, ale Joe sprawdzi tylko z kartami, które biją Twoje.
  3. Postawić. Prawdopodobnie nie masz najlepszego układu kart w ręku, ale Joe może spasować przy lepszym układzie kart.
  4. Postawić. Prawdopodobnie masz najlepszy układ kart w ręku, a Joe może Ci jeszcze dopłacić.

Odpowiedź: 4

Joe otworzył szeroko ze zdumienia oczy! Przy czwartej karcie wyglądało na to, że Joe był górą. Zdecydowałeś, że go sprawdzisz, bo może blefować oraz ponieważ możesz posiadać lepsze karty na ręku. Spodziewałeś się, że postawi przy piątej karcie, ale on tego nie zrobił. Prawie na pewno nie planuje czekania, by potem podbić (check-raise); praktycznie nikt nie czeka po to, by podbijać przy czwartej karcie (check-raise), a potem próbuje czekać i podbijać przy piątej wspólnej karcie (check-raise).
Czekanie Joe jest sygnałem, że przeszacował swoją rękę przy turnie. Postaw i miej nadzieję, że on sprawdzi z gorszą kartą.

Prześledźmy grę od nowa. Dwóch graczy sprawdziło, a Ty podbiłeś poprzedni zakład z asami. Joe sprawdził z pozycji dużej w ciemno, sprawdzili również pozostali gracze. Flop zawierał: 10 8 3. Wszyscy czekali. Ty stawiasz. Joe i dwaj inni gracze sprawdzili. Turn to: K. Wszyscy czekają. Stawiasz. Joe, który czekał, sugerując, że ma słabą kartę, podbija, a pozostali gracze pasują. Sprawdzasz. River to: J. Joe czeka.
Ponieważ Joe jest graczem logicznym, istnieje tylko kilka możliwych układów kart, które mają sens przy tych ruchach. Która para kart to najbardziej prawdopodobny kandydat na układ Joe’ego?

  1. Q J
  2. K 10
  3. A 4
  4. A K
  5. 7 6

Odpowiedź: 1

Wiele osób twierdzi, że zaglądanie w dusze ludzi jest ważne, aby umieć czytać w kartach. Zazwyczaj nie musi to być nic aż tak mistycznego. Czytanie kart jest zwyczajnym ćwiczeniem z dedukcji. Zaczynasz z szerokim wachlarzem układów kart i patrząc na ruchy przeciwnika zawężasz pole możliwości. W tym układzie kart istnieje tylko niewielki zakres możliwości, które pasowałyby do ruchów Joe’ego.
Joe sprawdził Twoje podbicie w fazie preflop z pozycji dużej w ciemno. To mógł uczynić w wielu wypadkach. Ale jeśli miał A K, to mógł przebić poprzednie podbicie, zwłaszcza gdy jest agresywnym graczem. Nie możesz wykluczyć asa i króla, ale wstrzymanie się od podbicia czyni to mniej prawdopodobnym.
W czasie fazy flop czekał i sprawdzał. Prawdopodobnie ma albo bardzo silny układ kart (i gra slowplay) albo ma słabe karty. Gdyby miał karty dające mu nuts w kolorze (A 4 ) lub wysoką parę (K 10 ), to raczej albo postawiłby od razu lub czekałby, żeby potem postawić po zakładzie innego gracza (check-raise).
Q J dają mu możliwość skompletowania strita (gutshot), dwie karty wyższe od flopa, oraz szanse na kolor, ale karty w tym kolorze muszą pojawić się zarówno w fazie turn, jak i river (backdoor).
7 6 także daje gutshot i backdoor do koloru.
A K daje mu dwie karty wyższe od flopa. Te słabe układy kart zgadzają się z jego ruchami typu check-call, czyli czekanie, a potem sprawdzenie.
Na turnie czekał, a potem podbił (check-raise). Prawdopodobnie ta karta poprawiła jego sytuację. Mogła mu dać najwyższą parę (A K) lub dwie pary (K 10). Mogło mu to też poprawić sytuację, dając możliwość skompletowania koloru (Q J lub 7 6 ).
K nie poprawia układu z A4. Ten układ kart jest mało prawdopodobny, bo jest niezgodny z jego grą na flopie i turnie.
W czasie fazy river czekał. Gdyby miał silne karty, np. dwie pary (K10), to stawiałby ze względu na ich wartość. Sprawdził Twoje podbicie w fazie preflop. Sprawdził w czasie fazy flop z niepełnym stritem i kartami wyższymi od flopa. Czekał i podbił kiedy dostał kolor i otwartego strita z K. W końcu czekał przy riverze, kiedy J dał mu parę.
Postawiłeś przy piątej karcie wspólne.j Joe sprawdził, a Ty wygrałeś. Nie pokazał swoich kart. Korzystając ze swojej umiejętności czytania kart, zgarnąłeś dodatkowy zakład przy piątej karcie i zakończyłeś sesję zgodnie z rokującym zwycięstwo początkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WC Captcha 33 − 32 =