poniedziałek, 25 października

As z małym kickerem

Jesteś na wczesnej pozycji (bezpośrednio na lewo od dużej w ciemno) i dostałeś asa trefl i 2 karo. Sprawdzasz dużą w ciemno, kilku graczy za tobą też sprawdza (bez podbijania), mała w ciemno sprawdza, a duża w ciemno czeka. We flopie przychodzą następujące karty: trójka kier, szóstka pik, as karo. I teraz co? Jesteś na trzeciej pozycji od rozdającego. Wniesiesz zakład ponieważ masz najwyższą parę na stole?

Jeśli inny gracz też ma asa, możesz znaleźć się w kłopotliwej sytuacji. Tylko wtedy, gdy ów gracz ma asa i dwójkę jak Ty, możliwy byłby podział puli. Gdyby jednak miał on asa i kartę wyższą od dwójki, Ty przegrywasz (macie takie same pary, ale on ma wyższego kickera). Można oczywiście liczyć na to, że ponieważ dwa z czterech asów są już znane, nikt więcej asa nie ma. Zgodnie jednak z zasadami matematyki, istnieje 62% szans na to, że jeszcze przynajmniej jeden gracz otrzymał asa. Przedstawiamy tu klasyczny przykład scenariusza, kiedy “nie wiesz, po co grasz”. Jeśli zdecydujesz się spasować ze swoim układem po tym, jak na stole pojawił się as, to w takim razie dlaczego w ogóle grałeś? Liczyłeś na to, że as nie pojawi się na flopie, czy np. myślałeś, że będzie i as, i dwójka? Zamierzasz dalej grać i czekać w riverze na dwójkę (żeby mieć dwie pary) lub czwórkę i piątkę do najniższego strita (bicycle)?

Powyższy przykład pokazał jeden z problemów, na które możesz się natknąć grając z asem i niską kartą w różnych kolorach będąc na wczesnej pozycji.

As i niska karta w kolorze to już inna historia, ponieważ wówczas masz większą szansę na otrzymanie najlepszego możliwego układu kart (nuts) w kolorze. Na przykład, jeśli masz asa karo, dwójkę karo i we flopie są jeszcze dwa kara (np. walet i siódemka), wówczas masz 35% szans na otrzymanie koloru przy piątej karcie (river). Jeśli uzyskasz kolor to będzie to najlepszy układ kart (nuts), pod warunkiem, że żaden z graczy nie uzyska pokera.

Skąd wiemy, że masz 35% szans na skompletowanie koloru, gdy dwie z kart flopa są w tym samym kolorze co twoje karty własne?

Przede wszystkim należy najpierw określić liczbę kart, które pomogą Ci skompletować kolor (outs). Są to: trójka, czwórka, piątka, szóstka, ósemka, dziewiątka, dziesiątka, dama, król, a więc 9 kart. Widzisz dwie karty własne i trzy wspólne (flop), co oznacza, że nie znasz 47 kart (52 – 2 – 3 = 47). Masz zatem 9 outs przy 47 nieznanych kartach.

Następnie:

  • aby obliczyć szansę na to, że czwarta karta na stole (turn) nie będzie oczekiwaną przez Ciebie kartą należy od liczby nieznanych kart (47) odjąć Twoje outs (9) i różnicę (38) podzielić przez liczbę nieznanych kart (47), czyli 38 : 47 = 0,808511
  • aby obliczyć szansę na to, że piąta karta na stole (river) nie będzie oczekiwaną przez Ciebie kartą należy od liczby nieznanych kart (46) odjąć Twoje outs (9) i różnicę (37) podzielić przez liczbę nieznanych kart (46), czyli 37 : 46 = 0,804348
  • pomnożyć otrzymane wyniki, czyli 0,808511 x 0,804348, co daje 0,650324 i oznacza, że szanse niepowodzenia wynoszą 65%, a więc masz 35% szans na kolor.

A oto inne rozwiązanie, pozwalające szybko obliczyć w pamięci przybliżone szanse tego, że czwarta lub piąta karta wspólna umożliwi nam skompletowanie pożądanego układu. Wykonujemy następujące działania w zależności od liczby outs:

  • dla 1–8 outs, mnożymy liczbę outs przez 4 (np. 8 x 4 = 32),
  • dla 9–12 outs, mnożymy liczbę outs przez 4 i odejmujemy 1 (np. 9 x 4 – 1 = 35),
  • dla 13–16 outs, mnożymy liczbę outs przez cztery i odejmujemy 4 (np.13 x 4 – 4 = 48).

W opisanym przypadku mamy klasyczną sytuację z punktu b) 9 x 4 – 1 = 35.

Obie metody pozwoliły dojść do tego samego wyniku. Którą z nich zechcesz stosować, zależy wyłącznie od Ciebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

− 6 = 1